Tank ontroesten en coaten

Een veelvoorkomend probleem is roest aan de binnenkant van een brandstoftank. Roest kan zorgen voor lekkage en beschadingen. Gelukkig is er een manier om de tank te ontroesten en de tank van binnenuit te repareren. 

Roest in uw brandstoftank

Roest in de tank ontstaat als de tank te lang droog heeft gestaan. Door vocht in de tank. Of door aantasting van een brandstof rijk aan bio-ethanol. In een geroeste brandstoftank is het brandstoffilter al snel verstopt en fijn slib verstopt de carburateurs. Op eigen houtje een oplosmiddel of coating in de brandstoftank toevoegen wordt afgeraden. Het opgeloste vuil verstopt de kleine kanalen in de carburateurs. En de coating die via internet te bestellen is kan de hoge ethanol waardes in de brandstof van deze tijd niet aan, en er wordt tevens geen hechting gecreëerd. Daarom maken wij gebruik van een uniek straalproces.

Brandstoftank ontroesten

De roest die zich in de tank bevind zal eerst verwijderd moeten worden, anders gaat het onverminderd door. De binnenzijde van de tank wordt ontdaan van roest, zonder de buitenkant aan te tasten. Door de binnenkant te stralen kunnen we alle roest verwijderen. We krijgen tevens direct een goede oppervlakteruwheid die essentieel is om de coating te laten hechten.

Brandstoftank coaten

De lak aan de buitenkant van de tank wordt zorgvuldig afgeplakt en de binnenzijde wordt speciaal behandeld zodat al de roest eruit is. Hierna wordt de gehele binnenzijde zorgvuldig stofvrij gemaakt en gecontroleerd met behulp van spiegels en een camera. Als dit deel van het proces is afgerond zal de coating een optimale hechting hebben.

Het hoogwaardige product dat wij gebruiken bij het coaten van een tank is bestand tegen de brandstoffen van deze tijd. Wij staan hier dan ook garant voor. Uiteraard zorgen wij er voor dat alle kanalen en gaten geopend blijven. De tankdop wordt niet gebruikt in dit proces, zo blijft deze schoon en werkend. Een oude coating wordt eerst verwijderd om hierna de tank op de juiste manier opnieuw te behandelen.

Tijdens de uithardingsperiode wordt de tank verwarmd in onze stookcabine om de chemische reactie op gang te helpen. Hierbij hardt de coating goed uit en wordt hij chemisch resistent. Wanneer we uw tank afleveren is hij dus klaar voor gebruik!

Stappen

Stap 1: Reinigen en controleren van de buitenkant
Stap 2: Aanbrengen van meerdere lagen beschermfolie aan de buitenkant
Stap 3: Stralen binnenzijde met een speciaal ontwikkelde straalmachine
Stap 4: Controleren en reinigen door middel van spiegeltjes en een camera
Stap 5: Aanbrengen van onze eigen hoogwaardige coating
Stap 6: Nabewerken openingen/ kanalen en verwijderen van eerder aangebrachte beschermfolie
Stap 7: Uitharden van de coating door te verwamen in onze stookcabine

Laat uw gegevens achter

Uw naam(Vereist)

Oude coating verwijderen

Helaas zijn er veel mensen die toch zelf hun tank hebben geprobeerd te coaten. We hebben hier inmiddels genoeg voorbeelden van gezien. De doe-het-zelf setjes die op het web verkrijgbaar zijn gaan vaak na een paar weken al kapot wat resulteert in een nog groter probleem dan voorheen. De chemische roestverwijderaar doet zijn werk niet goed en de bijgeleverde coating is niet resistent tegen de huidige brandstoffen. Een ander nadeel is dat er met die methode op geen enkele manier hechting wordt gecreëerd. 

Gelukkig is ook hier een oplossing voor. Er zijn verschillende manieren om de oude coating te verwijderen, ook de originele coatings van bijvoorbeeld Ducati, Harley Davidson, en BMW . Vervolgens behandelen we de tank op de juiste wijze, met de juiste materialen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en de kosten te bespreken.

Lekkage

Als het metaal sterk is aangetast door roest kan de tank lek raken of gaan ‘zweten’. Dit is vaak te zien doordat de lak aan de buitenkant van de tank is aangetast. De meeste tanks zijn nog prima te redden. Dit vergt wel wat extra vaardigheid en kennis, maar daarvoor bent u bij ons aan het juiste adres. In onze werkplaats kunnen we verschillende soorten metaal lassen, waarna de tank op lekkages wordt getest en vervolgens ter bescherming wordt gecoat. Als de reparatie in het zichtwerk zit kunnen we de tank strak maken en spuiten. Dat doen we in onze eigen spuiterij, gespecialiseerd in motorfiets schadeherstel en speciaal spuitwerk!

Alleen geschikt voor motorfietsen?

Deze behandeling is geschikt voor alle soorten brandstoftanks. Het maakt niet uit of dit van een bromfiets/ motor/ auto/ trekker/ boot of vrachtwagen is, afhankelijk van de afmeting en het gewicht kunnen we tanks met een inhoud tot 600 liter behandelen. Heeft er mengsmering of diesel in gezeten- of heeft de brandstof meerdere jaren stilgestaan, dan wordt de tank eerst meerdere malen ontvet.

Kosten

Informeren naar de kosten voor het ontroesten en coaten van uw tank? Voor een vrijblijvende prijsopgave kunt u via de e-mail of via het schadeformulier een omschrijving en foto’s van de schade doorgeven. U krijgt van ons dan duidelijke uitleg over de uit te voeren werkzaamheden en kosten.

Tips

  • Lever de tank volledig gedemonteerd, opgedroogd, en van buiten schoongemaakt aan.
  • Zelfs een lekke brandstoftank is perfect te herstellen, neem gerust contact op!
  • Een oude coating kunnen wij verwijderen, de tank wordt hierna op de juiste manier behandeld.

Uw ultieme rij-ervaring begint met een goede paint en schadevrije motor.
Wij helpen u graag verder!

Voordelen voor u

Uw motor in originele staat repareren


De dekking door uw verzekering regelen


Haal- en brengservice


Goed contact met u om aan uw wensen te voldoen!


Veel diensten voor diverse voertuigen

2 jaar garantie op al ons spuitwerk


Gebruik van originele onderdelen voor alle merken (o.a. Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ducati)